جنی مستوراکی؛ صدای برجسته شعر مدرن یونان

جنی مستوراکی، شاعر بزرگ و مترجم برجسته یونانی، با آثار و ترجمه‌هایش تأثیری عمیق بر ادبیات معاصر یونان و جهان گذاشت.

خانم جنی مستوراکی، شاعر بزرگ یونانی و برنده جایزه بزرگ ادبیات، در سن ۷۵ سالگی درگذشت. او یکی از مهمترین صداهای شعری در ادبیات مدرن یونان بود. مستوراکی در فوریه ۱۹۴۹ در آتن به دنیا آمد و در دانشگاه ملی و کاپودیستری آتن در رشته فلسفه بیزانس و قرون وسطی تحصیل کرد. او به نسل دهه ۷۰ و گروهی از نویسندگان و شاعران یونانی تعلق داشت که انتشار آثارشان را در دهه ۱۹۷۰، به ویژه در اواخر حکومت نظامی سرهنگان و سال‌های ابتدایی دوره پسااستعماری، آغاز کردند. اولین نمایش شعر او در سال ۱۹۷۱ و اولین کتابش در سال ۱۹۷۲ منتشر شد.

آثار شعری مستوراکی مورد توجه چهره‌های بزرگی همچون یانیس ریتسوس و نانا کالیانسی قرار گرفت و اشعار او به زبان‌های مختلف ترجمه و در گلچین‌ها و مجلات سراسر جهان منتشر شده است. در کنار شعر، فعالیت‌های ترجمه او نیز بسیار مهم بود. او علاوه بر شعر، ادبیات و نمایشنامه‌های برجسته‌ای را نیز ترجمه می‌کرد. در سال ۱۹۸۹، جایزه Thornton Niven Wilder را از دانشگاه کلمبیا به دلیل فعالیت‌های ترجمه‌اش دریافت کرد. همچنین در سال ۱۹۹۲، برای ترجمه کتاب کودک «مسافر سپیده‌دم» جایزه‌ای از هیئت بین‌المللی کتاب برای جوانان (IBBY) دریافت کرد.

لینا مندونی، وزیر فرهنگ یونان، در پیامی تسلیت گفت: «از دست دادن مستوراکی، ما را از داشتن یکی از بزرگترین چهره‌های ادبیات مدرن محروم کرد. او که نماینده نسل دهه ۷۰ بود، آثار شاعرانه‌ای برجای گذاشت که مرزها را درنوردید و به زبان‌های مختلفی ترجمه شد. کتاب‌های او رابطه جدایی‌ناپذیری بین نوشتن و خواندن و همچنین درگیری تجربی طولانی‌مدتش با زبان، تاریخ و ادبیات را برجسته می‌کند.

مستوراکی به عنوان یک مترجم برجسته، با تسلط بر متون کلاسیک و مدرن ادبیات جهان، ترجمه‌هایی ارائه کرد که هم به آثار اصلی و هم به بازتعریف ژانر ترجمه ارزش و اعتبار بخشیدند. مجموعه ترجمه‌های او که طی دهه‌ها با دقت و فداکاری گردآوری شد، به دلیل دقت زبانی و تأثیر زیبایی‌شناختی، متمایز و برجسته است.

وزیر فرهنگ همچنین افزود: «مستوراکی در طول کار طولانی خود به عنوان شاعری منحصر به فرد ظهور کرد. او در آثارش، نگرانی برای زبان را با بازسازی خلاقانه گذشته، ترسیم حافظه و تلفیق تجربه‌ها به شکلی بی‌صدا و هنرمندانه ترکیب کرد. مستوراکی با فداکاری مثال‌زدنی به هنر، هرگز به دنبال تبلیغات بی‌مورد نبود، اما توانست از به رسمیت شناخته شدن آثارش لذت ببرد، همانطور که جوایز متعدد او نشان می‌دهد. با اندوه فراوان از درگذشت این شاعر و مترجم برجسته، عضو انجمن نویسندگان، جنی مستوراکی، مطلع شدیم.»

جنی مستوراکی در سال ۱۹۴۹ در آتن به دنیا آمد و در دانشگاه آتن در رشته فلسفه بیزانس تحصیل کرد. او چهار مجموعه شعر منتشر کرد و اشعارش به زبان‌های مختلف ترجمه و در مجلات بین‌المللی منتشر شده است.

منبع: naftemporiki 

www.naftemporiki.gr/culture/books/1729112/pethane-i-poiitria-tzeni-mastoraki/

کد خبر 20865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =